Hjem Faglighed Valgfag

Valgfag

I 7. og 8. klasse har eleverne et obligatorisk valgfag, som de også går til prøve i. Derudover har de et ekstra valgfag sammen med 9. årgang.

Vi tilbyder nedenstående fag som vælges for et halvt år af gangen.

Krea

Kan du lide at være kreativ med dine hænder og bruge din fantasi? Kan du lide at tegne, male? Har du lyst til at være en del af et hyggeligt og afslappet fællesskab i billedkunstlokalet, hvor inspirationen og kreativiteten hentes i naturen, imellem mennesker og ude på nettet eller i kunsten?

Hvis ja, så bør du vælge KREA!

Mål for faget:

• Eleven kan tegne, male og udtrykke sig ud fra idéer og oplevelser.
  • Eleven kan tegne og male helheder og detaljer ud fra iagttagelsen.
  • Eleven har viden om skitsering og tegneredskabers udtryksmuligheder.
  • Eleven kan udtrykke sig i forskellige materialer.
  • Eleven kan indgå i et læringsfælleskab, hvor man udtrykker sig kreativt og kunstnerisk i en hyggelig og afslappet atmosfære.

Håndværk

I håndværk og design arbejder vi i værkstedet (det gamle sløjdlokale hvor vi både har en træ- og metaldel). I får et grundigere kendskab til værktøj, redskaber og skal arbejde med nye maskiner, som for eksempel trædreje- bænk, laser brænder, pc styret fræser og 3D-printer.

I skal lære om både bløde og hårde materialer som for eksempel træsor- ter, metaller, plastik og læder. I skal lære forskellige teknikker og bruge disse til jeres eget design. Designet skal fremkomme gennem idé og idégenerering. Undervisningen er kombination af faste opgaver, opgaver med fælles udgangspunkt og frie opgaver. Teoridele er kombineret med praktiske opgaver, hvor I skal afprøve jeres teori i virkeligheden. I skal lærer at tænke innovativt, men også turde fejle og omtænke jeres idé

Madkundskab

Mål for undervisningen

• Udvikle sin lyst til at lave mad
  • Blive mere madmodig
  • Blive bedre til at lave mad
  • Kunne læse og forstå opskrifter
  • Arbejde eksperimenterende i køkkenet

Selve undervisningen

• Madlavning hver gang
  • Man er selv med til at skabe indholdet i undervisningen
  • Medbestemmelse over hvilke retter, der skal laves
  • Fokus på madlavning og madlavningsteknikker

Eksempler på emner vi kunne arbejde med

• Masterchef
  • Højtider
  • ”ungdomsmad”
  • Fastfood på andre måder
  • Mad fra andre lande
  • Den store bagedyst
  • Mormormad
  • Snacks

Forventninger til elever

• Max 20 på holdet
  • Man skal komme til tiden
  • Alle deltager i både madlavning og oprydning
  • Håret er sat op og man har ikke jakke på, når der laves mad

Filmkundskab

Analyse af film, genrekendskab og filmfremstilling

Fagets formål

• Eleverne skal i faget filmkundskab opnå kompetencer til at producere og analysere levende billeder både som selvstændig udtryksform og i samspil med andre medier i et kulturelt perspektiv
  • Stk. 2. Eleverne skal gennem oplevelse og arbejde med æstetiske og fortællende former udvikle deres indsigt og indlevelse i film.
  • Stk. 3. I filmkundskab skal eleverne udvikle bevidsthed om og nysgerrighed for filmmediets muligheder for oplevelse og erkendelse med henblik på at styrke elevernes kulturelle identitet som aktive deltagere i en global medieverden.

Hvad skal vi lave på filmkundskab?

• Vi skal se en stribe film fra forskellige genrer.
  • Vi skal kigge på virkemidler som f.eks. lyd, lys og kameravinkel.
  • Vi skal analysere filmenes budskaber, miljøer og personer mm.
  • Vi skal gruppevis lave små film som vises for de andre.

Vi regner med at optage og redigere filmene på jeres telefoner/iPads mm. Alternativt kan der redigeres via SkoleTube.

Vi glæder os til at have dig med på holdet.

Bolden i centrum

I valgfaget “Bolden i Centrum” vil vi have fokus på de 4 store boldspil: Volleyball, Håndbold, Fodbold (inde og ude) samt basketball. Derudover vil vi også stifte bekendtskab med, Floorball (Hockey), Tennis, Bordtennis og Golf.

Da elevernes interesser er i centrum, vil elevgruppens sammensætning selvfølgelig afspejle fagets indhold.

Vi vil hovedsagelig være på skolen, både inde og ude, men vil også arbejde på, at besøge lokale foreninger og klubber, eller få gæsteundervisere ud til os.

Vi skal spille en masse bold, og hermed styrke de kompetencer, som I allerede har fra faget idræt. Hensigten er også, at I skal lære at planlægge og gennemføre idrætsarrangementer, som skal arrangeres for de andre elever på skolen. Bl.a. den årlige julefodbold-turnering, som finder sted i december.

Udover den almindelige undervisning i skoletiden, vil der i et samarbejde med bl.a. Assens FC samt DBU (Dansk Boldspil Union), blive arbejdet på, at du som elev, får mulighed for at blive tilknyttet forskellige kurser. Herunder trænerkurser samt fodbolddommer-uddannelsen.

Dette er naturligvis helt frivilligt, og vil som sagt foregå i fritiden. Dette er derfor også for egen regning, men jeg hjælper meget gerne med kontakten/tilmeldingen.