Skip til hoved indholdet

Autismetilbud

Peter Willemoesskolens autismetilbud:

  • Autismetilbuddet er for elever i 0.-10. klasse

  • Skoledagen er fra kl. 8.00-14.15

  • Vi tilbyder SFO for elever i 0.-3. klasse. (Tilmelding til SFO sker via pladsanvisningen i Assens Kommune.)

Vi tager udgangspunkt i et bredt læringsbegreb, hvor udviklingen af faglige, sociale og personlige kompetencer ses som en helhed og som hinandens forudsætninger. Læringen er individuelt tilrettelagt med udgangspunkt i den enkelte elevs kompetencer og potentialer. Vi udarbejder individuelle handleplaner for hver elev.

Autismetilbuddet er for normaltbegavede elever i grundskolen fra 0.-10.kl. med diagnosen ASF. I tillæg hertil kan eleverne have tilgrænsende vanskeligheder som fx ADD, ADHD, angst, perceptuelle og emotionelle vanskeligheder.

Kendetegnende for eleverne er, at de har brug for at modtage vidtgående specialundervisning i et specialpædagogisk læringsmiljø med kendte rammer, troværdighed og meget fast struktur. De har desuden brug for guidning og støtte i udvikling af sociale og personlige kompetencer. 

Autismespektret spænder meget bredt, og vi tager derfor altid udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger, potentiale og støttebehov. Ud fra dette tilrettelægger vi et udviklende og inkluderende læringsmiljø, hvor alle kan trives og udvikle personlige, sociale og faglige kompetencer.

Der skal foreligge en PPV (Pædagogisk Psykologisk Vurdering) forud for visitationen samt udredning med en ASF diagnose ved psykiatrien. 

Visitationsudvalget vurderer, om eleverne er i målgruppe for undervisning i autismetilbuddet. 

Vores pædagogiske og didaktiske tilgang er inspireret af tankerne bag TEACHH, Low Arousal og den nyeste forskning indenfor autismeområdet i Peter Vermeulens teori om den forudsigende hjerne.

TEACHH (Treatment and Education of Autistic and other Communication Handicapped Children) er en specialpædagogisk tilgang, hvor der bygges på en meget struktureret pædagogisk indsats i forhold til den enkelte elev.

Tanken bag Low Arousal er at elevens nervesystem skal holdes mest muligt i ro, så der ikke opstår kaos i og omkring eleven. Vi arbejder med Low Arousal via tilpasning af kommunikation, krav og handlinger til den enkelte elev.

Peter Vermeulens teori om den forudsigende hjerne, tager udgangspunkt i, at hjernen hele tiden forsøger at forudsige, hvad der skal ske. For mennesker med autisme kan det være svært at skabe forudsigelighed og mening i konteksten, hvilket kan skabe utryghed og stres. Derfor arbejder vi med at gøre hverdagen tydelig og forudsigelig – både gennem struktur, visuel støtte og ved at tage udgangspunkt i den enkeltes perspektiv.

Personalegruppen i autismetilbuddet bliver løbende uddannet og opdateret indenfor autismeområdet i samarbejde med Molis.

Vores pædagogiske og didaktiske værktøjskasse rummer mange forskellige metoder og tilgange – nogle eksempler kunne være sociale historier, stresshåndtering, De 10 H’er, piktogrammer, følgesystemer og tidsforvaltning.

Eleven er den bedste ekspert i sit eget liv. Vi vægter derfor et tæt samarbejde med eleverne, hvor deres stemme bringes i spil. Hver elev har to kontaktpersoner. Den ene kontaktperson (pædagog eller lærer) gennemfører ugentlige personlige samtaler/læringssamtaler med eleven. Her er der mulighed for at drøfte mål, fokuspunkter og øvebaner. Disse samtaler tilpasses elevens alder, klassetrin og funktionsniveau. Eleverne i de ældste klasser deltager så vidt muligt i skole-hjemsamtaler og netværksmøder.

Vores vigtigste samarbejdspartnere er forældrene, da det er i samarbejde og dialog, at vi i fællesskab kan skabe de bedste rammer og betingelser for udvikling, læring og trivsel. Vi vægter derfor et tæt og ligeværdigt samarbejde, hvor der er fokus på en åben og ærlig dialog. Der inviteres hvert år til skole-hjemsamtaler og med mulighed for revisitationsmøder, ligesom der er løbende kommunikation med forældrene via Aula. Der er altid mulighed for at mødes, hvis det vurderes nødvendigt for at sikre elevens udvikling og trivsel.

Vi samarbejder tæt med PPR i form af psykolog, fys-ergo, tale-hørekonsulenter, sundhedsplejerske og andre fagpersoner. Derudover har vi et tæt samarbejde med UU-vejleder for de ældste elever.

Grundlaget for undervisningen er folkeskoleloven – herunder formålsparagraffen samt fagrækken. Der tages ligeledes udgangspunkt i folkeskolelovens §20, stk. 2 omhandlende den vidtgående specialundervisning.

Kendte og faste chauffører er med til at sikre en tryg og sikker overgang fra hjem til skole. Forældrene angiver i starten af skoleåret, hvordan transportbehovet er. Hvis der sker ændringer, som fx sygdom eller ekstraordinær frihed, er det forældrenes ansvar at give skolen besked. Ved større ændringer i transportbehov drøftes det i god tid med personalet i autismetilbuddet.

Vi opfordrer til, at elever, som kan lære det, benytter enten cykel eller offentlige transportmidler. Det er ofte en stor sejr i udvikling af livsmestring at være selvtransporterende. Efter aftale kan medarbejderne i autismetilbuddet i et vist omfang træne og øve transport til og fra hjemmet.

Peter Willemoesskolens autismetilbud er placeret i egen afgrænset afdeling på skolen. Afdelingen består af garderobe, tre klasselokaler, et stort fællesrum med sofaområde og et lille køkken, et sanserum samt toiletter. Udeområdet er indhegnet og er ikke åbent for skolens øvrige elever. Ligeledes har autismeafdelingen egen indgang.

Peter Willemoesskolen
Skelvej 29
5610 Assens

Telefon: 64 74 77 95
peterwillemoesskolen@assens.dk

Nyttige links