Hjem Faglighed Idræt

Idræt

De store udearealer indbyder til stor aktivitet, når vejret er til det, ligesom vores store idrætshal samt gymnastiksal flittigt bliver benyttet i de lidt koldere måneder. Dette værende både i idrætsundervisningen men også i alle frikvarterer. Eleverne har derudover også en vis indflydelse på undervisningen ved at være med til at udvikle forskellige spil.

Idræt på Peter Willemoesskolen lægger stor vægt på fællesskab, samarbejde og fysisk udfoldelse.

At have idræt på Peter Willemoesskolen involverer også svømmeundervisning på 4. og 5. årgang. Svømmeundervisningen er helårlig, og foregår i Haarby svømmehal. Denne svømmeundervisning danner bl.a. grundlag for at kunne deltage i projekt ”Børn på vandet”, som er et forløb i slutningen af 5. klasse, hvor elever og lærere i samarbejde med Assens Søsportscenter, får prøvet sejlads, roning og andre søsportsaktiviteter på det åbne hav.

Undervisningen vil fra 7. til 9. årgang bære præg af, at faget er et udtræksfag som eleverne kan komme til prøve i efter 9. årgang. Derfor vil alle former for bevægelse, herunder alle typer af boldspil, forskellige former for dans, lege, parkour osv., samt den fysiologiske teori herom, være en stor del af undervisningen.

Samarbejde med DBU (Dansk Boldspil Union)

Peter Willemoesskolen samarbejder med DBU, om det med at være en del af et fællesskab. DBU omfatter i daglig tale fodbold, men i denne sammenhæng er det foreningslivet helt generelt.

De større elever introduceres til at være leder i en forening. Hvad vil det sige at arbejde med børn? Hvilket ansvar og hvilke forpligtigelser følger der med? Men ikke mindst, hvor stor en glæde og bekræftelse det også er!
De mindste elever bliver præsenteret for, hvad det vil sige at være medlem i en forening. Det er her de større elever, som er deres rollemodeller.

I samarbejde med DBU skabes der en dag med masser af aktivitet, sammenhold og positiv stemning, som både små og store børn har megen glæde og gavn af.

Samarbejde med Assens Håndboldklub og DGI (Dansk Gymnastik og Idrætsforening)

I samarbejde med Assens HK og DGI, arrangeres et forløb på 3 hele dage, hvor 3. og 4. årgang beskæftiger sig med ”leg med bold”. Om formiddagene vil der være aktivitet omkring klassen, hvor der også vil være en del fagligt indhold. Hver eftermiddag vil der være aktivitet i vores hal, men instruktører fra DGI.
De 3 dage sluttes af i Arena Assens, hvor der vil være leg, underholdning og div. ting til eleverne.